Γιατί «έπεσαν» Facebook, Instagram και WhatsApp - Πόσα δισ. έχασε ο όμιλος σε 6 ώρες
Σε «προβληματικές αλλαγές ρυθμίσεων» απέδωσαντο black out των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram, WhatsApp και Messenger για περίπου έξι ώρες οι μηχανικοί λογισμικού του ομίλου, σε ανακοίνωσή τους για τη διακοπή της λειτουργίας τους.
Η οικονομική ζημιά αποτυπώθηκε στην τιμή μετοχής του Facebook, η οποία υπέστη βαριές απώλειες, της τάξης του 4,9%. Εκτιμάται ότι η πτώση της μετοχής στο κλείσιμο της συνεδρίασης στο χρηματιστήριο της Wall Street αντιστοιχεί σε 20 εκατ. δολάρια.
Παράλληλα, ο όμιλος που καταγράφει τα δεύτερα μεγαλύτερα διαφημιστικά έσοδα σε όλο το διαδίκτυο παγκοσμίως, έχανε πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια κάθε ώρα διακοπής της λειτουργίας των πλατφορμών του, σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας μετρήσεων Standard Media Index.
Σύμφωνα με το Bloomberg, ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, μέσα σε λίγες ώρες είδε την προσωπική του περιουσία να μειώνεται κατά σχεδόν… 7 δισ. δολάρια, ρίχνοντάς τον παράλληλα και στην κατάταξη με τους πλουσιότερους ανθρώπου του πλανήτη. Πλέον, με συνολική περιουσία 121,6 δισ. δολαρίων -από 140 ως την προηγούμενη εβδομάδα- ο Ζούκερμπεργκ πέφτει στην 5η θέση των υπερ-δισεκατομμυριούχων, πίσω από τον Μπιλ Γκέιτς. Συνολικά εκτιμάται ότι ο όμιλος έχασε περί τα 20 δισ. δολάρια.
«Άνθρωποι και επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από εμάς για να παραμένουν συνδεδεμένοι», σημείωσε ο όμιλος σε ανάρτησή του, χωρίς να διευκρινίσει από ποιον έγιναν οι αλλαγές των ρυθμίσεων, ούτε εάν επρόκειτο για προγραμματισμένη αναβάθμιση.
«Ζητάμε συγγνώμη από όσους επλήγησαν», πρόσθεσαν οι τεχνικοί της εταιρείας, τις πλατφόρμες της οποίας χρησιμοποιούν 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
Νωρίτερα, υπάλληλοι της εταιρείας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, εκμυστηρεύτηκαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters πως το μπλακάουτ προκλήθηκε από εσωτερικό λάθος στη διαχείριση της διαδικτυακής κίνησης προς τα συστήματά της.
Το πρόβλημα περιέπλεξε το γεγονός πως η αλλαγή ρυθμίσεων σε δρομολογητές και εξυπηρετητές της εταιρείας σήμαινε πως δεν ήταν διαθέσιμα ούτε τα εργαλεία λογισμικού των ίδιων των τεχνικών για να διαγνώσουν και να διορθώσουν το πρόβλημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Το σενάριο της κακόβουλης ενέργειας στο οποίο είχαν αναφερθεί ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια αποκλείστηκε από τους τεχνικούς της εταιρείας.
Ο εξειδικευμένος ιστότοπος Downdetector, που παρακολουθεί συστηματικά τα τεχνικά προβλήματα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, περιέγραψε το χθεσινό μπλακάουτ ως «το μεγαλύτερο που έχει παρατηρηθεί ποτέ».
Η λειτουργία των ιστότοπων σταδιακά αποκαταστάθηκε, διαπίστωσαν νωρίτερα δημοσιογράφοι και χρήστες των υπηρεσιών που προσφέρει ο γιγαντιαίος όμιλος, ο οποίος ήδη αντιμετωπίζει κατακραυγή έπειτα από αποκαλύψεις για τις πρακτικές του.
Πάντως, στους «κερδισμένους» από την κατάρρευση των τριών social media κατατάσσεται αναμφίβολα το Twitter. Αφ' ενός διότι σε αυτό κατέφυγε ακόμη και ο ίδιος ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ για να ζητήσει συγνώμη από τους χρήστες των δικών του μέσων κοινωνικής δικτύωσης και αφ' ετέρου επειδή υπήρξε μαζική στροφή στο Twitter από εκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι είτε προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν είτε απλώς να «κοροϊδεύσουν» τα προσωρινώς «πεσμένα» Facebook, Instagram και WhatsApp.