Ο Λεωνίδας Παπαβασιλάκης γράφει για την επόμενη μέρα στο ποδόσφαιρο
Ο εμπορικός διευθυντής της ΠΑΕ ΟΦΗ, Λεωνίδας Παπαβασιλάκης, αρθρογραφεί στο Capitano.gr
«Nice to have» είναι η έκφραση που χρησιμοποιείται για τα πράγματα στη ζωή που δεν είναι «must to have». Είναι πραγματικά οξύμωρο και πιθανά να μην αφορά κανέναν, μέσα σε αυτή την παγκόσμια λαίλαπα της πανδημίας, όπου προτεραιότητα έχει η ίδια η ζωή, να εστιάζει κάποιος σε πράγματα που είναι «nice to have», όπως τα θεάματα και τα σπορ.
Αλλά ταυτόχρονα - όσο κυνικό και να ακούγεται - η ζωή θα συνεχιστεί και συνεχίζεται. Η ζωή πάντα βρίσκει τον τρόπο να συνεχιστεί. Όπως λέει άλλωστε ο Pablo Neruda: «Μπορείς να κόψεις όλα τα λουλούδια, αλλά δεν μπορείς να εμποδίσεις την Άνοιξη να έρθει».
Αντιμετωπίζοντας μια πρωτόγνωρη συνθήκη, ενός ακήρυχτου πολέμου με έναν αόρατο εχθρό, αν δούμε το πρόβλημα μικροσκοπικά, με τις συνέπειες της πανδημίας, στο χώρο του ο καθένας - και όχι στην καθολική του διάσταση - θα καταλήξουμε σε λάθος διαπιστώσεις και συμπεράσματα. H πανδημία άλλωστε είναι σε δυναμική εξέλιξη στον κόσμο κι ενώ οι πραγματικοί στρατιώτες - το υγειονομικό προσωπικό -δίνουν τον εαυτό τους σ’ αυτόν τον «πόλεμο», έχουν το μέγιστο σεβασμό μας για τον άθλο που επιτελούν.
Οι συνέπειες στο χώρο των σπορ - για να συγκλίνουμε σε ένα πεδίο - είναι σαρωτικές και ακόμα ανυπολόγιστες. Ολόκληρη η βιομηχανία του αθλητισμού έχει αναστείλει ή διακόψει την δραστηριότητα της - άρα και την παραγωγή υλικού - ενώ για πρώτη φορά - πλην παγκόσμιων πολέμων - αναβλήθηκαν οι Ολυμπιακοί αγώνες. Οι συνέπειες μη παραγωγής υλικού επιδρούν και πέρα από το φάσμα των σπορ, αρχικά στους αθλητές όλων των αθλημάτων, στους ανθρώπους που εργάζονται με ή γύρω απ’ αυτούς, το προσωπικό των αθλητικών εγκαταστάσεων, στις μεταφορές, στην τροφοδοσία, στο εμπόριο και βέβαια στην τηλεόραση, που αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές πηγές χρηματοδότησης των σπορ.
Στα σημαντικά, από άποψη ενδιαφέροντος, αθλήματα όπως το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ, υπάρχει ο κανόνας του 33%, στο πλάνο των εσόδων, που σημαίνει πως τα έσοδα που έρχονται από 3 βασικές πηγές κατανέμονται ως εξής: 33% από την τηλεόραση, 33% από τα εισιτήρια, 33% από χορηγίες και merchandise. Αυτή η αναλογία δεν είναι απόλυτη, ποικίλει από χώρα σε χώρα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε τοπικής αγοράς, αλλά είναι ένας οδηγός μιας ορθόδοξης χρηματοδοτικής ροής για ένα αθλητικό club.
Με την τηλεόραση στην χώρα μας να είναι καταλυτικός παράγοντας χρηματοδότησης - σχεδόν απόλυτης πολλές φορές στο ανορθόδοξο περιβάλλον μας - αντιλαμβάνεται κανείς τον βαθμό επηρεασμού της βιωσιμότητας πολλών ομάδων και πρωταθλημάτων. Οι χορηγοί αντίστοιχα, εταιρίες που συμμετέχουν στα χορηγικά προγράμματα των ομάδων - έχοντας πληγεί και οι ίδιοι - έχουν παγώσει το ενδιαφέρον τους, ενώ ακόμα η κοινωνία και η αγορά μετράνε τις πληγές τους.
Τα εισιτήρια, ως τρίτη πηγή εσόδου, δεν θα πρέπει να υπολογίζονται πλέον, αφού είτε διακοπούν οριστικά οι αθλητικές δραστηριότητες, είτε υπάρξει δραστηριότητα, αυτό θα συμβεί δίχως την παρουσία φιλάθλων στις εξέδρες. Υπάρχουν μάλιστα σκέψεις από μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης να γίνουν οι αγώνες χωρίς φιλάθλους και την επόμενη αγωνιστική περίοδο.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, οι τρεις «συνομιλητές» αυτής της ιστορίας που είναι οι αθλητές, οι ομάδες και η αγορά, θα πρέπει να έχουν ένα κοινό παρονομαστή συνεννόησης προκειμένου να συνεχίσουν να υπάρχουν και την επόμενη μέρα.
Θεωρώ πως όλοι αυτοί οι συντελεστές, αντιλαμβάνονται την κρίση και την αξιολογούν αντίστοιχα, ώστε στο τραπέζι της επικοινωνίας μας την επόμενη μέρα να βρεθεί η δίκαιη και αναλογική ισορροπία, για να μπορούμε να είμαστε όλοι ξανά μαζί. Δεν πρέπει να λείπει κανείς, αφού αυτή η αλυσίδα χρειάζεται όλους τους κρίκους. Όλοι είναι το ίδιο σημαντικοί στο να παραμείνει ενιαία και παραγωγική. Αν λείψει έστω ένας, οι υπόλοιποι καθίστανται χωρίς αντικείμενο.
Οι εξελίξεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας αλλά και των εργασιακών σχέσεων δείχνουν πως η επόμενη μέρα είναι αχαρτογράφητη και πολύ δύσκολη για όλους. Ταυτόχρονα οι συνέπειες, ειδικά στον αθλητισμό, θα επαναπροσδιορίσουν τα πράγματα με διαφορετική οπτική. Κάθε τι που θεωρούσαμε δεδομένο δεν είναι πλέον, καθώς αλλάζει ο «χάρτης», έτσι όπως τον γνωρίζαμε ως τώρα.
Θα υπάρξει ένας εξορθολογισμός στα λειτουργικά κόστη και τα ποσά, τα οποία είχαν φτάσει να είναι προκλητικά εξωπραγματικά και πολλές φορές χωρίς διακύβευμα. Με ψυχραιμία, σύνεση και αλληλοκατανόηση θα βρεθεί ο τρόπος ώστε ολόκληρη η εμπορική δραστηριότητα γύρω από τον αθλητισμό να συνεχίσει να παράγει έργο, άρα και έσοδο, αρκεί αυτό να προκύψει με αξιοπρέπεια και δικαιοσύνη στην αναλογική ευθύνη των μερών που τον απαρτίζουν.
Η επόμενη μέρα - λιγότερο ή περισσότερο ζοφερή - είναι μια πρόκληση. Ας είμαστε μέρος της με την αξία της ζωής ως προτεραιότητα. Χωρίς ζωή δεν υπάρχει αθλητισμός. Χωρίς αθλητισμό όμως μπορεί να υπάρξει ζωή.
Στο υποθετικό ερώτημα, να υπάρξουν ξανά αθλητικές δραστηριότητες ή να μπορώ να ξαναπιάσω το χέρι της μάνας μου, επιλέγω το δεύτερο.
Λεωνιδας Σ. Παπαβασιλακης
Εμπορικός Διευθυντής ΠΑΕ ΟΦΗ 1925
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Το πλεονέκτημα του ΟΦΗ το καλοκαίρι... του κορωνοϊού